Sanggup beli katil bayi.Chef Wan jawab persoalan ramai bila dia beli katil bayi untuk sesuatu ini dan cerita serba sedikit mengenai ibunya

artis

Sesiapa sahaja yang mampu mesti mahu melakukan yang terbaik untuk siapa dan apa jua yang mereka sayang. Berhabisan duit itu belakang kira. Kalau mampu apa salahnya.Itulah yang dikongsikan oleh Datuk Redzuawan Ismail atau lebih mesra dengan panggilan Chef Wan ketika berkongsi cerita di Instagram miliknya.

“Saya nak beli katil siang (day bed) untuk emak saya dalam bilik tv di tingkat atas. Selalunya dia akan tengok TV dan tertidur. Jadi tak perlulah dia tidur di sofa tetapi hanya pindah ke katil yang ada dan tidur dengan selesa tanpa perlu nak turun ke bawah ke bilik dia.”Kasihan tengok emak kita dah tua, sakit pulak tu tak larat so I decided to get a bed for her la. Kalau saya perlukan tidur sekejap waktu tengahari, saya pun boleh tidur di bilik TV juga, tak payah nak tidur di bilik tidur utama.

Tambah Chef Wan, tak perlulah katil besarnya bersepah hanya untuk tidur sekejap dan dapat mengurangkan penggunaan tenaga elektrik apabila tidak perlu membuka penghawa dingin kerana bilik tidur utamanya besar.Namun bukan itu sahaja yang dibeli oleh Chef Wan. Ramai pasti terkejut apabila dia turut membeli katil bayi (baby cot), tetapi untuk siapa?

Kucing Chef Wan yang diberi nama Jade.By the way i also saw this baby cot in the shop too. Jadi saya beli juga katil ni untuk kucing kesayangan saya, Jade. Nanti bila Neil dah sampai, dua-dua boleh kongsi katil ni lah.”Jangan berperang sudah. Am I crzy to get this for my cat? Dah sayang punya pasal! Macam la perpatah kata, Sayang kan anak kita tangan-tangan kan. Sayang kucing habis semua kita beli kan!” seloroh Chef Wan.

Pikul Tanggungjawab Jaga Adik Beradik Sejak Kecil Lagi. Chef Wan Tanpa Ragu Dedahkan Kisah Zaman Kanak Kanaknya Dan Tanggungjawabnya Terhadap Bekas Isteri

Menjadi seorang chef terkemuka, sudah pasti banyak kisah yang terkandung di sebaliknya.Menerusi program Naura Shares episod ke-16 malam ini, Chef Wan tampil diundang untuk berkongsi pelbagai kisah menarik mengenai dirinya.Pemilik nama sebenar Redzuawan Ismail ini mendedahkan tentang tanggungjawab menjaga adik-beradiknya sejak usia kecil lagi.

Chef Wan sudah mula membantu ibunya di dapur ketika itu dan membuatkan dia tidak mempunyai masa untuk bersukan seperti rakan-rakannya yang lain.Namun, kisah itulah yang menjadi faktor wujudnya seorang insan terkenal bernama Chef Wan hari ini.Selain itu, Chef Wan juga akan berkongsi mengenai perpisahan bersama bekas isteri, meskipun berpisah, dia sudah berjanji untuk tidak bersengk3ta dan bertanggungjawab terhadap bekas isterinya supaya perpisahan mereka tidak memberi kesan buruk kepada anak-anak.

Nak tahu lebih lagi tentang apa yang dikongsikan Chef Wan? Jangan lupa saksikan Naura Shares malam ini!Naura Shares yang kini memasuki musim ke-14 ditayangkan setiap Jumaat, jam 9.00 malam di NAURA (saluran 109).Dihoskan oleh Hana Ismail, Naura Shares musim ke-14 turut menampilkan tetamu jemputan lain seperti Datin Alyah, Ernie Zakrie, Naim Daniel dan ramai lagi.

Baru Selesai Hak Penjagaan Anak Antara Serina Redzuawan Dan Bekas Suami. Chef Wan Luah Sesuatu Berkaitan Dengan Hak Penjagaan Cucunya

Menurut Chef Wan atau nama sebenarnya Redzuawan bin Ismail, mahkamah telah memerintahkan bahawa Serina akan mendapat hak penjagaan penuh anak perempuannya, Isabella manakala hak penjagaan anak lelakinya iaitu Tristan akan berada di bawah Gavin.

Menerusi perkongsian chef selebriti yang juga pengacara program masakan terkenal,Datuk Chef Wan meluahkan rasa syukur selepas mahkamah telah membuat keputusan mengenai kes perpisahan anaknya, Serina Redzuawan dan bekas suami, Gavin Edward O’Luanaigh.

Hak Penjagaan Berasingan 

Menurut Chef Wan atau nama sebenarnya Redzuawan bin Ismail, mahkamah telah memerintahkan bahawa Serina akan mendapat hak penjagaan penuh anak perempuannya, Isabella manakala hak penjagaan anak lelakinya iaitu Tristan akan berada di bawah Gavin. Dedah Chef Wan lagi, dia percaya bahawa baik Serina mahupun Gavin akan berasa kecewa dengan keputusan ini apatah lagi terpaksa memisahkan anak-anak mereka yang masih kecil.

Bagaimanapun, Chef Wan berkata mahkamah telah menolak permintaan bekas menantunya itu untuk tidak membenarkan anak-anaknya tidur di kediaman datuk mereka. “Alhamdulillah selepas hampir 3 tahun anak saya berpisah dan berjuang menuntuk hak penjagaan dua anaknya iaitu Tristan dan Isabella, mahkamah telah memerintahkan hak penjagaan Isabella akan diberikan kepada Serina manakala Tristan akan bersama bapanya.”

“Saya pasti kedua-dua belah pihak kecewa dengan keputusan ini. Bagaimanapun, di pihak kami sekurang-kurangnya telah menang mengenai kenyataan untuk tidak membenarkan cucu-cucu saya bermalam di rumah saya. Kesemua kenyataan itu tidak diterima oleh pihak mahkamah !” katanya dalam perkongsian tersebut.

Hormati Keputusan Mahkamah 

Dalam pada itu, Chef Wan tetap menyatakan kekesalannya mengenai hak penjagaan anak lelaki Serina biarpun dia telah menunjukkan segala bukti mengenai gaya hidup Gavin yang tidak berlandaskan agama Islam. Namun, jelas Chef Wan mereka hanya mampu redha dan menghormati keputusan mahkamah.

Untuk rekod, Serina dan Gavin atau nama Islamnya, Salahudin Ghafar, bercerai talak satu di Mahkamah Rendah Daerah Petaling pada 1 Ogos 2017 selepas tujuh tahun mendirikan rumah tangga. Hasil perkahwinan, mereka dikurniakan dua orang cahaya mata, Tristan Tareef, 9, dan Isabella Saffiya, 7.

Chef Wan Kongsi Sesuatu Yang Sukar Untuk Dipercayai Mengenai Zaman Silamnya. Chef Wan Dedah Sesuatu Mengenai Pahit Manis Kehidupan Buat Ramai Sebak

Ramai yang tahu betapa sayangnya Datuk Redzuawan Ismail atau lebih mesra dengan panggilan Chef Wan pada ibunya Che Ani. Dia sering saja berkongsi kisah bersama ibunya di Instagram miliknya itu. Dalam dua entri berbeza, Chef Wan berkongsi kisah hidupnya semasa kecil ketika mereka tinggal di Felda Sg Koyan 2, Raub, Pahang. Chef Wan juga turut bercerita tentang pesanan ayahnya.

“Ini adalah gambar semua anak saudara saya ketika sambutan Hari Raya Aidilfitri satu ketika dulu. Boleh nampak tak anak saya Nadzri dan Serina? “Kalau ikutkan, Nadzri paling tua daripada semua 24 orang anak saudara yang ada. Itulah betapa kecilnya rumah kami di Felda Sg Koyan 2, Raub, Pahang,” tulis Chef Wan.

Menurut Chef Wan, rumah kayu yang mereka duduki di Felda tersebut hanya mempunyai satu bilik dan diduduki oleh 9 orang mereka sekeluarga. “Bila ayah saya pencen awal daripada TUDM, kami dah biasa tinggal dalam kuarters tentera yang ada satu bilik. “Tapi kalau nak dibandingkan dengan rumah kayu di Felda ni macam kotak kasut. Masuk pintu depan nampak pintu belakang dah,” tulis Chef Wan.

Tambah Chef Wan, setiap malam mereka akan tidur di beralas di atas lantai kayu dan berhmpit seperti sardin sebelah menyebelah. Hanya ibu dan ayah mereka saja mempunyai katil di dalam bilik. “Kami orang susah dan tak ada banyak. Apa yang ada kami akan kongsi bersama walaupun hanya sekeping roti atau secawan nasi. “Kami bekerja keras untuk membaiki hidup kami sehinggalah kami akhirnya dapat 13 ekar tanah kelapa sawit untuk membayar segala hutang-hutang kami,” tulis Chef Wan.

Menurut Chef Wan, apa yang berlaku di Felda adalah kesalahan pengurusan dan dia tak akan dapat memaafkan mereka yang melakukan kesalahan tersebut. “Bertahun-tahun saya bekerja keras tanpa henti kerana percaya suatu hari nanti saya akan mempunyai kehidupan lebih baik demi menukar rumah di Sg Koyan dan menaik taraf kehidupan ayah dan ibu serta keluarga.

“Mungkin ada yang lebih itu untuk membantu saudara mara yang memerlukan dan memberikan keselesaan pada kedua orang tua saya sehinggalah hayat mereka. Saya tidak pernah berputus asa malahan saya terus berusaha menjadi diri saya seperti sekarang dengan mencari rezeki yang halal,” tulis Chef Wan. Tambah Chef Wan lagi, kepada mereka yang tidak mengenali dirinya yang sebenar dan memilih untuk berkata tidak baik dan memandang rendah akan dirinya ketika dia memberi mendapat yang jujur, tidak tinggalkan kesan kepadanya.

“Malahan kata kata itu mereka menjadi satu inspirasi untuk saya untuk membantu lebih baik dan hidup lebih gembira dengan apa yang saya lakukan buat keluarga, masyarakat dan negara. “What doesnt make us will always make us stronger!” tulisnya.

Dalam satu lagi entri dengan gambar yang sama, Chef Wan berkongsi pesanan yang sering diberikan oleh ayahnya. ” Hati kau ni ayah perhati kan memang baik tetapi mulut kena selalu berjaga jaga agar tidak melukai hati orang. I know u mean well and always try to show good example to your siblings or friends.

“Tapi tak semua manusia sama hatinya, warna rambut atau pun sikap yang Allah jadikan. Yang baik di uji mau pun yang jenis tak mendengar kata serta kekurangan mereka masing-masing,” tulis Chef Wan tentang pesanan ayahnya. Tulis Chef Wan lagi, daripada ujian hidup, kita akan dapat lihat pelbagai sifat manusia. Ada yang jenis bangga diri, tidak suka berbagi harta, , dan suka menunjuk-nunjuk atau suka bermuka muka.

“Ayah dah hidup lama dan masak dgn sikap-sikap manusia ini yg menjadikan perbalahan sesama mereka sendiri. Itu sebab Ayah banyak berdiam Wan dari berkata kata. “Ayah tahu wan jenis manusia yang rajin tetapi tak semua adik-adik engkau itu mempunyai sifat-sifat serupa. Janganlah paksa-paksa mereka untuk menjadi macam engkau. Lepas tu engkau kecewa,” tulis Chef Wan mengingati pesanan ayahnya.

Tambah Chef Wan lagi, ayahnya selalu mengingatkan bahawa jika dia rajin berusaha dia akan berjaya manakala yang tidak rajin dan akan sukar untuk hidup dan hidup dengan cara mereka “Engkau mesti bekerja keras dan capai kejayaan di atas, jadi engkau akan dapat membantu menukar hidup keluarga dan menjadi kebanggaan ayah dan emak. Bukan semua orang mendapat tempat tu Wan.

“Allah nak beri pun dia akan pilih manusia yang jujur, gigih berusaha dan sanggup melakukan apa sahaja. Rezeki kita pun masing-masing sudah Allah tentu kan. Cuma satu ayah nak ingat kan bila sudah berjaya jangan bangga diri dan lupa diri.

“Kita mesti layan semua manusia sama rata. Biarlah kita tak berharta tetapi kita kaya dengan budi dan bahasa. Ada rezeki lebih jagalah adik beradik, saudara mara kita dan jangan lupa selalu bersedekah kepada yg amat memerlukan. Ini semua Saham akhirat kita,” tulis Chef Wan lagi.

ayahnya turun berpesan supaya Chef Wan menjaga emaknya sebaik mungkin sampai ke akhir hayat kerana jasa ibunya, dan tidak perlu begitu risaukan tentang dirinya. “Begitu la pesan ayah ketika saya masih kecil. Dia dapat membaca saya seperti buku dan tahu di mana arah tujuan saya serta sifat-sifat saya sebagai seorang kanak-kanak dan apabila saya dewasa. “Jaga mulut despite u mean well,” tulis Chef Wan mengakhiri tulisannya.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *