Rakyat ramai terkesan dengan pndemik COVID19. Rohani berani keluarkan pendapat penjawat awam tidak patut terima BPN dan kenyataan ini terus meraih perhatian warganet

berita

Pengasas juga Perunding Utama Hijrah Wealth Management Sdn Bhd, Rohani Mohd Shahir berkata, golongan terkesan adalah yang dipotong gaji dan diberhentikan kerja.Penjawat awam tidak sepatutnya menerima Bantuan Prihatin Nasional (BPN) kerana ia sepatutnya hanya diterima golongan yang benar-benar terjejas akibat penularan pandemik korona-virus (Covid-19)

“Amat z4lim kalau kita berikan kepada semua orang kerana adil itu tidak melangkaui batas, adil itu memberi kepada orang yang memang memerlukan.“Jadi biarlah kita salurkan bantuan itu kepada mereka yang memerlukan,” katanya pada program Sinar Live bertajuk ‘Dari T20 Kepada M20’ hari ini.Program yang dihoskan Haslina AR Kamaludin turut menampilkan seorang lagi tetamu jemputan yang juga bekas juruterbang, Khairul Anwar Ajid.

Menurutnya, golongan yang tidak terjejas tidak seharusnya menerima bantuan tunai daripada kerajaan.“Saya tidak setuju bantuan-bantuan (kerajaan) kerajaan diberikan secara rambang macam itu. Seharusnya kerajaan perhalusi kumpulan mana yang perlukan bantuan.“Saya memang tidak setuju sebenarnya kakitangan kerajaan pun dapat BPN,” katanya.

Rohani menegaskan pendiriannya yang tidak bersetuju BPN diberikan kepada kakitangan kerajaan pada program Sinar Live bertajuk Dari T20 Kepada M20′ hari ini.Katanya, kerajaan diminta meneliti perkara itu semula supaya tumpuan dapat diberikan untuk membantu golongan yang benar-benar memerlukan sahaja.

“Saya doakan pihak berkuasa dan ahli politik fikirkanlah perkara ini. Letakkan anda dan keluarga anda dalam situasi mereka (kumpulan yang terjejas) dan anda akan berikan yang terbaik,” katanya.Sementara itu, pada program tersebut, Khairul Anwar berkongsi mengenai Covid-19 mengubah gaya hidupnya dari udara ke darat iaitu dari juruterbang menjadi penghantar makanan.

Menurutnya, akibat hilang pekerjaan wang simpanannya hanya bertahan selama enam bulan.“Justeru saya berterima kasih kepada kerajaan dari segi pelaksanaan moratorium dan memberi bantuan kerana setakat ini dapat menenangkan fikirkan kami serta dapat tidur dengan tenang.“Tapi saya fikir ada lagi bantuan yang boleh disalurkan kerajaan contoh dalam Belanjawan 2021. Mungkin boleh mengambil kami yang kehilangan pekerjaan tetapi mempunyai kepakaran dalam bidang tertentu untuk masuk ke industri yang lain,” katanya.

Berikut pula reaksi dari orang ramai

“Betul, penjawat awam ialah Penyelenggara Negara. Tetapi tidak semua mereka hidup senang. Lain orang, lain latar belakang sosioekonominya walaupun bekerja dengan Kerajaan. Kalau Kerajaan kata layak terima, ambil sahaja. Kecuali kalau memang ndak mahu atau rasa lebih dari cukup, boleh pulangkan dengan sukarela kepada LHDN.

“Kenapa perlu sebut penjawat awam.? Ko cakap je la semua yg tak terjejas tak payah terima BPN.. Mungkin ramai je yg akan setuju.. Tp bila tuju ke penjawat awam mmg silap la.. Jangan nanti ko datang buat saringan Covid diaorg korek hidung sampai ke medulla oblongata pulak.

“Kena tengok pangkat dan gred gaji penjawat awam itu, kalau gaji x melebihi 3k sebulan seharusnya diberi pertimbangan juga“Bukan semua kakitangan awam bergred 41 ke atas..wlpn mereka kakitangan awam pernah tak dibuat pemgiraan berapa ramai yang dalam kategori miskin bandar..yg terpaksa melakukan lebih daripada satu pekerjaan untuk menampung keperluan isirumah

“Aku pekerja swasta gak…takder la na memekak hal krajaan bagi apa kat krajaan punya pekerja….Alah dulu mak ayah korang suh kejer krajaan apa ko cakap? ” Gaji krajaan ciput…..” Swasta tu la yg ko banggakan sgt….bila jadi camni lagi nak pertikai apa krajaan punya pekerja dpt ker?… Cehhhh…

Permohonan baharu BPN 2.0 dibuka hingga 15 November. Byaran akan dibuat secara sekaligus

Kuala Lumpur: Permohonan baharu bagi Bantuan Prihatin Nasional (BPN) 2.0 masih dibuka sehingga 15 November ini.Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata, bagi permohonan yang diluluskan, bayaran akan dibuat secara sekaligus pada bulan Januari 2021.“Secara keseluruhannya, BPN 2.0 dijangka meringankan beban 7.5 juta penerima bujang dan isi rumah B40, serta 3.1 juta penerima M40, menjadikan keseluruhannya 10.6 juta penerima yang boleh memanfaatkan bantuan ini.

“InsyaAllah, penyaluran bayaran akan selesai menjelang hujung bulan ini,” katanya dalam pembentangan Laporan Laksana ke-27 Pelaksanaan Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (Prihatin) dan Pelan Jana Semula Ekonomi Negara (Penjana) di laman Facebooknya, hari ini.Menurutnya, bagi penerima BPN 2.0 yang tidak mempunyai akaun bank, mereka boleh membuat pengeluaran tunai di Bank Simpanan Nasional (BSN) mulai 26 Oktober 2020.

“Terdapat juga lebih kurang 6,000 penerima yang didapati gagal kredit membabitkan RM2.71 juta dan mereka boleh membuat pengeluaran BPN2.0 mulai minggu kedua November 2020.“Memandangkan terdapat beberapa negeri yang sedang dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB), pihak BSN akan mengeluarkan panduan prosedur operasi standard (SOP) dari semasa ke semasa bagi menjaga kesihatan dan keselamatan penerima,” katanya.

Minggu lalu, kerajaan telah memulakan proses penyaluran bantuan lebih awal daripada dijadualkan.Bayaran BPN 2.0 fasa pertama pada mulanya dijangka bermula pada 26 Oktober, namun telah mula disalurkan sejak 19 Oktober lalu.

Katanya, ia adalah hasil usaha pegawai-pegawai Kementerian Kewangan, Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM) dan institusi kewangan yang memastikan sistem pembayaran tersedia dengan segera.Setakat 26 Oktober, sejumlah RM3.6 bilion telah berjaya disalurkan kepada lebih 7.32 juta penerima.Ini merangkumi 6.27 juta penerima daripada kategori B40 dan 1.05 juta penerima daripada kategori M40.

Terkini Kerajaan Beri Tahu Bayaran Untuk BPN 2.0 Akan Selesai Sebelum Tarikh Yang Ditetapkan. Untuk Rakyat Yang Tak Terima Boleh Buat Cara Macam Ni.

KUALA LUMPUR: Proses pembayaran Bantuan Prihatin Nasional 2.0 (BPN 2.0) fasa pertama dimulakan secara berperingkat bermula 19 Oktober lalu membabitkan 3.7 juta penerima kategori isi rumah dan 3.8 juta penerima kategori bujang. Kementerian Kewangan menerusi soalan lazim menjelaskan pembayaran dimulakan lebih awal daripada tarikh yang disasarkan iaitu 26 Oktober ini memandangkan ramai penerlma bantvan.

Ini sekali gus menjawab perkongsian beberapa warganet bahawa mereka sudah menerima bayaran bantvan itu pada minggu ini, lebih awal daripada tarikh yang diumumkan kementerian sebelum ini. “Ini adalah hasll vsaha pegawai-pegawai kementerlan, Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dan institvsi kewangan yang memastikan agar slstem pemblayaan tersedia secepat mungkin demi membantu kesemua 10.6 jvta penerima BPN 2.0 dalam fasa pertama ini.

“Pembayaran sedang dibuat secara berperingkat dengan mengutamakan golongan B40,” katanya. Katanya lagi, pembayaran sudah pun bermula pada 19 Oktober membabitkan 3.7 jvta penerima kategori isi rumah dan 3.8 jvta penerima kateg0ri bujang.

“Bagi g0longan M40, pembayaran telah bermula semalam membabltkan 1.4 jvta penerlma kateg0ri isi rulmah dan 1.7 juta penerima kategori bujang. “Memandangkan jumlah besar penerima, proses pengkredltan bayaran BPN 2.0 akan berterusan dan dijangka diselesaikan sebelvm hujung bulan ini,” katanya.

Mana-mana penerlma yang bantvan mereka ggaal dikredit akan dapat menuntut bayaran tunai di cawangan Bank Simpanan Nasional (BSN) pada tarikh yang akan diumumkan kelak. “Memandangkan beberapa negeri sedang dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB), pihak BSN akan mengeluarkan panduan prosedur 0perasi standard (SOP), seperti sebelum ini. “Ingin diingatkan juga bahawa tempoh permohonan baharu untuk BPN2.0 masih dibuka sehingga 15 November ini,” katanya.

Sumber : BHOnline

Kecoh Di Laman Media Sosial Bila Ramai Pengguna CIMB Kata Duit BPN 2.0 Dah Masuk Secara Berperingkat. Untuk Anda Pengguna CIMB Dah Bleh Periksa Akaun Masing Masing.

Dengar kata Bantuan Prihatin Nasional (BPN) 2.0 dah masuk, betul ke? Ya, penerima BPN akan menerima bayaran secara berperingkat bermula untuk pemegang akaun Bank CIMB. Kecoh di laman media sosial hari ini apabila orang ramai termasuk bujang dan isi rumah teruja dan berkongsi perasaan syukur menerima wang bantuan kerajaan.

“Alhamdulillah CIMB masuk awal BPN 2.0”

Kebiasaannya, bayaran akan masuk secara berperingkat mengikut kategori dan bank. Pemohon untuk kategori lain yang belum mendapat bayaran diharap bersabar kerana kebiasaannya ia akan mengambil masa kerana bayaran adalah secara berperingkat.Sumber: Twitter

Tak Pernah Dapat Bpn Langsung. Akhirnya Tengku Zafrul Tampil Dedahkan Cara Yang Anda Perlu Buat.

Pndemik Covid 19 yang mlanda trnyata memberl lmpak kepada selvruh anggota msyarakat di negara ini. Selain menjalani kehidupan dalam norma baharu, ramal yang turut terjejas sumber pendpatan termasuklah yang kehilangan pkerjaan.

Namun, bagaikan satu berita baik buat mereka, bayaran fasa pertama Bantuan Prihatin Nasional (BPN) 2.0 berjumlah 7 bili0n akan disalurkan kepada 10.6 jvta penerima sedia ada daripada kategori isi rumah dan individu bujang secara berperingkat bermula 26 Oktober ini.

Kementerian Kewangan dalam satu kenyataan pada Jumaat, memaklumkan pecahan byaran fsa pertama BPN 2.0 berjumlah 4.8 bili0n bagi kateg0ri pertama penerlma melibatkan 3.7 jvta isi rumah B40 yang akan menerlma 1,000.

Byaran itu akan dibvat dalam dua ansvran iaitu sebanyak 700 pada hujung Oktober dan 300 pada Januari 2021. Kumpulan kedua membabitkan 3.8 jvta kumpulan B40 bujang pula akan menerima 500 melibatkan dua ansvran pembyaran sbanyak 350 pada Oktober 2020 dan 150 pada Januari 2021.

Kumpulan ketiga pula mellbatkan 1.4 jvta isi rumah M40 yang akan menerima 600 dengan dua byaran ansuran iaitu 400 pada Oktober 2020 dan 200 pada Januari 2021. Bagi 1.7 jvta kumpulan M40 bbjang pula akan menerima 300 yang akan melibatkan dua ansvran iaitu 200 pada Oktober 2020 dan 100 pada Januari 2021.

Kesemva byaran itu akan dibuat secara tervs ke akavn bank berdaftar di bawah pngkalan data BPN, menvrut kenyataan itu. Sementara itu, Menteri Kewangan Datuk Seri Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata permohonan baharu BPN 2.0 dibvka mulal 15 Okt hingga 15 Nov ini, bagi membantv kumpulan mereka yang belvm pernah menerlma BPN sebelum ini, termasulvk golongan mvdah terjjas baharu yang layak memohon akibat perubahan terhadap statvs pendpatan mereka ek0ran lmpak penvlaran c0vid 19.

Beliau berkata untuk memastikan BPN sampai kepada mereka yang benar-benar layak, prosess smakan ke atas perm0honan baharu akan dibvat dengan segera dan bagl mereka yang dilvluskan, bayaran akan dibuat secara sekall gvs pada Januari 2021.

“Pem0hon baharv BPN 2.0 boleh mervjuk kepada Soalan Lazim (FAQ) yang dimvat naik di p0rtal rasmi BPN bagi mendapatkan maklvmat lanjvt atau untuk membvat perm0honan. “Saya ingin merakammkan penghargaan kepada semua plhak yang terllbat, tervtamanya Lembaga Hasll Dalam Negeri Malaysia dan Bank Simpanan Nasi0nal bagi membolehkan penyampaian BPN 2.0 ini dilaksanakan dengan lncar untuk kemvdahan rakyat.

“Saya juga ingin menasihati rakyat agar berhatl-hatl dengan scmmr yang semakin beranl mengambll pelvang menipv orang awam yang memerlvkan bantvan BPN 2.0. Penerima disaran mervjuk kepada svmber rasmi dan tldak memberlkan maklvmat peribadi kepada mana-mana plhak tldak dikenall,” katanya.

Sumber : Bernama

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *