Bersyukur tak ditempatkan di Unit Rawatan Rapi. Terkedu Ashraf Muslim luahkan sesuatu mengenai sikap masyarakat sekarang ketika penularan covid 19.

artis Covid 19 selebriti Semasa

PENINGKATAN jumlah kes Covid-19 sehingga mencecah tiga angka mengundang kebimbangan dan keresahan seluruh rakyat Malaysia. Pernah dijangkiti wabak itu, pelakon dan pengacara Ashraf Muslim berkata, pengalaman yang dilalui membuatkan dirinya sentiasa berhati-hati selain sering memberi peringatan di media sosial.

Malah Ashraf atau nama sebenarnya Muhd Ashraf Muslim, 39, juga meluahkan rasa syukur ketika itu dirinya tidak mengalami jangkitan yang teruk sehingga ditempatkan di Unit Rawatan Rapi. “Saya dah pernah lalui dan rasa macam mana kepayahan dan tertekan. Cuma tidak sakit sehingga ditempatkan di Unit Rawatan Rapi… itu yang saya bersyukur. Bagi saya, semua orang kena tunjuk contoh.

“Kadang-kadang kita segan nak salam jadi orang laga tangan. Kena tunjuk dan biar orang faham dan disampaikan pada orang lain. Nasihat saya… kena berhati-hati. Sebab kita tak tahu siapa yang terkena jangkitan. “Walaupun kita dah berjaga-jaga, tapi tetap kita tak tahu.

Sebelum ini, di IG pun saya ada cakap, siapa yang balik dari Sabah sebelum 27 September perlu kuarantin, tapi ramai tak buat,” kata Ashraf kepada mStar. Ashraf dipercayai dijangkiti virus tersebut setelah pulang dari menjalani penggambaran drama di Scotland pada 31 Mac lalu dan dimasukkan ke hospital pada 12 April lalu.- MSTAR

Gelombang kali ini besar dan terlalu cepat berbanding sebelum ini. Ashraf Muslim yang merupakan seorang pelakon berkata biarpun dia disahkan negatif Covid-19 sehari sebelum Ramadan namun pelakon itu memilih untuk tinggal lebih lama kerana ingin mengerjakan ibadah bersama-sama pesakit lain.

Pada 7 Mei lalu, Ashraf dibenarkan pulang selepas hampir sebulan dikuarantin dan mendapat rawatan di Hospital Sungai Buloh. Dalam pada itu, pelakon filem Ada Apa Dengan Dosa ini berasa bimbang melihat segelintir masyarakat yang mempunyai sikap sambil lewa sehingga menyebabkan peningkatan kes secara mendadak sejak akhir-akhir ini.

“Risau bila melihat segelintir kita ada yang mengambil secara lewa. Sebelum ini, angka semakin berkurangan dan ada yang mengambil kesempatan. “Dulu masa awal-awal dulu orang nak sanitasi tangan setiap masa, nak jaga jarak, jarang keluar ,tapi sekarang ,apabila sudah lupa, sambil lewa, akibatnya sekarang kes naik mendadak,

“Rasa-rasanya gelombang kali ini besar dan terlalu cepat berbanding sebelum ini. Bagi saya, ianya sudah menjadi sesuatu yang bahaya sangat untuk mereka yang tak kena. “Apabila jadi macam ini semua kelam-kabut. Sepatutnya dari peringkat awal sudah kena berjaga-jaga,” ujarnya.

Terkini direkodkan 660 kes baharu dan berlaku peningkatan kes positif covid 19. Lebih mengejutkan ini punca berlaku peningkatan kes positif covid 19 pada 13 Oktober.

PUTRAJAYA, 13 Okt – Kementerian Kesihatan (KKM) mengesahkan terdapat 660 kes baharu jangkitan COVID-19 direkodkan hari ini. Angka tersebut menjadikan kes kumulatif kini meningkat ke 16,880 kes dengan kes aktif yang turut meningkat ke 5,345 kes.

Ketua pengarahnya, Tan Sri Datuk Seri Noor Hisham Abdullah berkata, daripada jumlah tersebut, hanya dua kes import sahaja dikesan, iaitu seorang dari India (di Labuan) dan seorang dari Nepal di Kuala Lumpur. Manakala 658 kes berikutnya merupakan kes penularan tempatan, melibatkan 618 kes warganegara dan 40 kes lagi bukan warganegara.

Sabah (443) hasil saringan besar-besaran, Selangor (76), Kedah (60) dari Penjara Pokok Sena, Perak (16) dari Kem Tahanan Taiping dan lain-lain negeri. 350 pesakit sembuh, 6 kluster baharu, 4 pemergian. Dalam pada itu, terdapat 350 kes pulih dicatatkan hari ini, menjadikan jumlah keseluruhan pulih ke 11,372 kes bersamaan 67.4 peratus. Kes pulih hari ini merupakan kes tertinggi yang pernah direkodkan sejak COVID-19 bermula di negara ini. – SiakapKeli

Sumber: KKM

Terbaru gelombang ketiga dilihat semakin mencabar berbanding yang dahulu. Kini Dr Noorhisham mengulas lanjut perkara itu sehingga membimbangkan orang ramai.

Seperti yang kita tahu, virus covid 19 semakin menular setiap hari. Di ambang gelombang ketiga ini dapat dilihat penat lelah frontliner, mahupon setiap masyarakat Malaysia sendiri memberi peranan besar bagi mencegah penularan wabak itu. Ayuh kita baca selanjutnya mengenai gelombang ketiga yang dihadapi sekarang dan jangan lupa untuk LIKE dan SHARE page KUCING MEDIA ONLINE untuk info lebih banyak dan menarik.

KUALA LUMPUR: Gelombang ketiga penularan pandemik COVID-19 di negara ini disifatkan lebih mencabar berbanding dua yang terdahulu ataupon sebelum-sebelum ini. Mengakui perkara itu, Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noorhisham Abdullah berkata, ia berikutan penularan berkenaan membabitkan virus mutasi D614G yang sebelum ini telah dikesan dalam kluster di Kedah dan Sabah.

Beliau berkata, mutasi terbabit memiliki kadar kebolehjangkitan yang tinggi dan amat mudah merebak. “Sejumlah besar kes dikesan baru-baru ini termasuk pada kluster membabitkan sel besi (p3njr4), seperti Kluster Tembok dan Kluster Benteng terdiri daripada mutasi virus,” katanya dalam sidang media Kementerian Kesihatan di sini.

Beliau menyatakan demikian ketika ditanya mengenai status gelombang ketiga, yang dilihat sesetengah pihak sebagai lebih mencabar dan membimbangkan. Mengulas lanjut Dr Noor Hisham berkata, kewujudan mutasi itu walaupun menyumbang kepada sejumlah besar kes berkaitan kluster sel besi (pnjr4), ia adalah jangkitan terasing yang tidak merebak ke dalam komuniti setempat.

“Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketat (PKPD) secara Pentadbiran banyak membantu mengekang kes daripada menular. “Ia terkawal hanya di dalam sel besi (penjr4) , terasing daripada orang ramai dan berjaya ditangani dengan baik,” katanya. Dalam perkembangan berkaitan beliau memberitahu, jentera kementerian memiliki keupayaan penuh dalam menghadapi kemaraan gelombang ketiga COVID-19 itu.

Dr Noor Hisham menarik perhatian, 60 makmal yang ada ketika ini mampu menjalankan lebih 41,000 ujian sehari, berbanding sebelum.”Ketika kita mula-mula berdepan penularan COVID-19, hanya ada 23 makmal dengan kapasiti 1,000 ujian sehari.

“Dengan keupayaan dimiliki sekarang, kita hanya menggunakan 51 peratus daripada kapasiti sedia ada,” katanya. Beliau memberi jaminan, jentera perubatan negara sudah lebih bersedia, berbekalkan pengalaman sebelum ini. “Katil di hospital dan Unit Rawatan Rapi (ICU) sudah ditambah, selain kelengkapan bantuan pernafasan untuk dihantar ke Sabah, dan ia termasuk sut peralatan perlindungan diri (PPE),” katanya.

Sumber: BHONLINE

Pernah Disahkan Positif COVID19. Ashraf Muslim Dan Puteri Aishah Bongkarkan Perasaan Mereka Dan Cerita Keadaan Sebenar Yang Berlaku Ke Atas Diri Mereka

“Adakah saya akan pergi buat selamanya?” Siapa saja yang tak cuak kalau tiba-tiba doktor mengesahkan dijangkiti COVID-19! Sudah tentu akan risau dan takut. Macam tu lah perasaan beberapa individu yang pernah dijangkiti wabak pandemik ini.

Tak terkecuali dua rakan artis kita iaitu Ashraf Muslim dan Puteri Aishah yang turut dijangkiti dan berkongsikan pengalaman mereka semasa dijangkiti virus ini pada April lalu. Alhamdulilah sekarang dah sembuh sepenuhnya. Walaupun dah sembuh, tapi pengalaman yang mereka lalui takkan dapat dilupakan. Puteri Aishah pernah berkongsi pengalaman dia semasa dirawat di Hospital Sungai Buloh. Doktor dan nurse yang melayan sangat baik.

Macam tu juga dengan Ashraf Muslim yang dirawat di hospital sama. Layanan yang doktor dan nurse berikan sangat baik dan dia bersyukur wabak itu hilang selepas dirawat di sana. Malah dia rasa sayu nak tinggalkan rakan-rakan yang ada di sana yang dianggap macam keluarga dah.

Komitmen Doktor & Nurse A++

Kalau kita nak tengok komitmen yang frontliner bagi pada kita sejak COVID-19 ni terjadi, memang tak terungkap dengan kata-kata. Semangat mereka dan tanggungjawab yang mereka bagi pada pesakit COVID-19 tak pernahnya kurang walau sikit pun.

Bayangkan, kita pakai topeng muka pun rimas, ni kan pula mereka yang terpaksa memakai peralatan perlindungan diri (PPE) untuk tempoh lama. Mau berbekas gais. Anda tengok sendiri berapa lapis yang mereka perlu pakai.

Satu lagi, mereka pun menggadaiikan nyawa dengan tugas berbaahaya itu. Dalam pada mereka dok uruskan pesakit COVID-19 tu tak mustahil kalau mereka tak mudah dijangkiti. Sebab tu mereka kena sentiasa dalam mod berwaspada dan hati-hati.

Macam Puteri Aishah pernah cakap, dia rasa insaf bila tengok mereka ni depan mata. Jadi, kita patut patuhi arahan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) yang dikuat kuasa kerajaan hingga Disember ni okay. Kasihanilah petugas barisan hadapan yang bertungkus-lumus membendung pandemik ini. Kita jangan pula dok tambah bilangan pesakit tu.

Sebenarnya ramai pesakit yang dijangkiti dengan COVID-19. Ada yang sudah tiada dan ada yang sembuh sepenuhnya. Bagi mereka yang pernah dijangkiti dan sembuh, tak mudah juga nak kembali pada kehidupan normal. Ada jer yang pandang serong pada mereka. Ye lah, takut dijangkiti sedangkan mereka dah pulih sepenuhnya. Jadi, kalau anda ada teman-teman rapat dengan bekas pesakit COVID-19 ni jangan pandang serong pada mereka, tapi bagi semangat untuk mereka ni teruskan hidup macam biasa okay.

Ashraf Muslim Buat Satu Perkongsian Mengenai Anaknya Dan Ternyata Ucapan Tersebut Mengundang Sebak Di Kalangan Warganet

Pelakon Ashraf Muslim ada memuat naik beberapa keping foto dan rakaman video di akaun Instagram miliknya.Menerusi entri berkenaan, Ashraf berkongsi momen ketika menyambut ulang tahun kelahiran permata hati yang diraikan baru-baru ini.

Pelakon drama bersiri Dia Menantu Rahsia itu juga memberi pesanan buat anak tersayang.“My hero! Adam dan Anas.. ingat pesan ayah selalu.. nanti bila ayah takde jaga mama, ibu, kakak Sarah dan adik Safiyyah baik-baik..“dan jadi anak lelaki yg berakhlak yang mulia dan beriman yer. Allah selalu sayang kita semua. @ashrafslegacy,” tulisnya.

Untuk rekod, Ashraf telah mendirikan rumah tangga bersama Noor Dayana Lokman pada tahun 2011 dan dikurniakan seorang cahaya mata, Anas AshrafDua tahun kemudian, Ashraf mendirikan rumah tangga dengan Wan Sakinah Wan Subari sebagai isteri kedua dan mereka dikurniakan tiga cahaya mata bernama Sarah Ashraf, Adam Ashraf dan Safiyyah Ashraf. Foto : Instagram Ashraf Muslim

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *