Baik takyah PKP macam ni. Terkedu Fakhrul UNIC luah rasa kesal melihat keadaan masyarakat yang ambil mudah dengan arahan yang ditetapkan oleh kerajaan.

Covid 19 Info Infomaklumat ISU SEMASA Semasa

Seperti yang kita tahu sebelum ini. PKPB dilaksanakan di Selangor Kuala Lumpur dan Putrajaya. Namun baru baru ini, anggota kumpulan nasyid UNIC, Fakhrul Radhi ada meluahkan rasa kesal terhadap segelintir sikap masyarakat yang ambil mudah terhadap penguatkuasaan yang ditetapkan oleh pihak kerajaan.

Fakhrul atau nama lengkapnya, Mohd Fakhrul Radi Khamarudin berpendapat, bukan satu tindakan yang baik untuk pulang ke kampung selepas pihak kerajaan melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) di seluruh Selangor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur serta Putrajaya. Dalam pada itu, penyanyi berusia 34 tahun ini turut mendoakan agar semua dilindungi daripada pandemik Covid-19.

“Katanya ramai on the way balik kg..jgn bwk cik marcronah ikut sudah la..hmmm baik takyah pkp camni..korang rasa cane? Ke dah sampai tu huhu..moga selamat semua. #Repost @hmetromy.. “Tinjauan trafik di Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) dekat Seberang Jaya, #Butterworth. Keadaan trafik dijangka bertambah sesak ke arah utara,

“Apabila ramai mengambil peluang untuk pulang ke kampung sebelum Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) di Selangor, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya bermula jam 12.01 tengah malam, 14 Oktober hingga 27 Oktober ini. FOTO DANIAL SAAD,” tulis kapsyen yang dikongsikan kembali.

Foto: Instagram Fakhrul UNIC, MediaHiburan

Fuhh sampai macam tu sekali eh tindakan segelintir masyarakat ketika PKPB dilaksanakan. Moga kita semua sentiasa patuh arahan dan sama sama berganding bahu mengelak penularan wabak covid 19. Oleh itu jangan lupa untuk like dan share page kami Kucing Media Online untuk info terkini yang menarik !!!. Terima kasih

Lepas je PKPB diumumkan semalam ramai yang dah mula hantar isteri dan ank ke kampung. Tergamam ini alasan padu yang mereka berikan sampai sanggup hantar ank ke kampung.

Gua Musang: Seakan musim perayaan apabila ramai warga kota berpusu-pusu melalui jalan utama Kuala Lipis-Gua Musang dan Kuala Krai untuk pulang ke kampung sejak petang semalam. Kesempatan itu diambil sebelum penguatkvasaan Perlntah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) Covid 19 di Putrajaya, Selangor dan Kuala Lumpur mulai tengah malam ini.

Ketika ditemui, mereka mendkwa menghantar anak dan isteri ke kampung untuk mengelak sebarang kerumitan sepanjang tempoh PKPB. Seorang penjawat awam di Kuala Lumpur, Zainal Abidin Sulaiman, 36, berkata, dia lebih selesa tinggal seorang diri dalam tempoh PKPB itu.

Tambahan pula, katanya, tempoh PKPB itu belum diketahui sama ada dilanjutkan atau sebaliknya. “Kalau tinggal seorang diri di Kuala Lumpur, tidak bimbang sangat, malah saya boleh bergerak persendirian ke mana sahaja dengan mematuhi PKPB serta prosedur 0perasi standard (SOP) yang ditetapkan,” katanya di sini, hari ini.

Semalam, Menteri Kanan (Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan penguatkvasaan PKPB di Putrajaya, Selangor dan Kuala Lumpur mulai 12.01 tengah malam ini hingga 27 Oktober, dan rentass daerah tidak dlbenarkan.

Seorang lagi warga kota, Fauzi Yaacob, 41, pula berkata, dia memuji langkah kerajaan melaksanakan PKPB untuk memutuskan rangkaian covid 19. Bagaimanapun, katanya, dia terpksa mengambil keputusan menghantar anak dan isteri tinggal bersama keluarga di kampung di Pasir Mas. “Dalam keadaan ini, saya bimbang dengan keslhatan serta keselamatanm anak dan isteri jika tinggal bersama saya di Kuala Lumpur.“Adalah lebih selamat saya hantar mereka tinggal di kampung,” katanya.

Komen Dari Orang Ramai

Orag tua kt kampung yg jadi sasaran, kalau sehari dua takpa lagi, kalau dilanjutkan jd lama, menambah masalah pulak pada mak ayah yg dah sedia tua tu. Patutlah dikatakan akhlr zaman ni, zamn Ibu yg melahlrkan Tuan.

Kenapa la ada yg fikir macam ni..kalau pkpb ni lebih dari 14hari macam pkp sebelum ni mula la merayu2 plk nk ambik anak bini kat kampung tu..jangan la pentingkan diri sangat..kerajaan tu nk bendung c0vid dari menular ke tempat lain..boleh plk ge hntr anak bini tu balik kampung..kalau kena jangkltan kat org kampung kan susah.

Lepas tu nnti mula la buat ayat cm ni,,p m tolong la buka laluan,,kesian saya x jumpa ank bini,, p m kesian ank sy kat kg bla bla,, sdgkn diri sdiri anta balik kg,,, please la kecik kecik da susahkn mak pak,,dah bsar ni ringankan la,,14 hr je pun bkn lama.

Sumber : HMetro

Bersyukur tak ditempatkan di Unit Rawatan Rapi. Terkedu Ashraf Muslim luahkan sesuatu mengenai sikap masyarakat sekarang ketika penularan covid 19.

PENINGKATAN jumlah kes Covid-19 sehingga mencecah tiga angka mengundang kebimbangan dan keresahan seluruh rakyat Malaysia. Pernah dijangkiti wabak itu, pelakon dan pengacara Ashraf Muslim berkata, pengalaman yang dilalui membuatkan dirinya sentiasa berhati-hati selain sering memberi peringatan di media sosial.

Malah Ashraf atau nama sebenarnya Muhd Ashraf Muslim, 39, juga meluahkan rasa syukur ketika itu dirinya tidak mengalami jangkitan yang teruk sehingga ditempatkan di Unit Rawatan Rapi. “Saya dah pernah lalui dan rasa macam mana kepayahan dan tertekan. Cuma tidak sakit sehingga ditempatkan di Unit Rawatan Rapi… itu yang saya bersyukur. Bagi saya, semua orang kena tunjuk contoh.

“Kadang-kadang kita segan nak salam jadi orang laga tangan. Kena tunjuk dan biar orang faham dan disampaikan pada orang lain. Nasihat saya… kena berhati-hati. Sebab kita tak tahu siapa yang terkena jangkitan. “Walaupun kita dah berjaga-jaga, tapi tetap kita tak tahu.

Sebelum ini, di IG pun saya ada cakap, siapa yang balik dari Sabah sebelum 27 September perlu kuarantin, tapi ramai tak buat,” kata Ashraf kepada mStar. Ashraf dipercayai dijangkiti virus tersebut setelah pulang dari menjalani penggambaran drama di Scotland pada 31 Mac lalu dan dimasukkan ke hospital pada 12 April lalu.- MSTAR

Gelombang kali ini besar dan terlalu cepat berbanding sebelum ini. Ashraf Muslim yang merupakan seorang pelakon berkata biarpun dia disahkan negatif Covid-19 sehari sebelum Ramadan namun pelakon itu memilih untuk tinggal lebih lama kerana ingin mengerjakan ibadah bersama-sama pesakit lain.

Pada 7 Mei lalu, Ashraf dibenarkan pulang selepas hampir sebulan dikuarantin dan mendapat rawatan di Hospital Sungai Buloh. Dalam pada itu, pelakon filem Ada Apa Dengan Dosa ini berasa bimbang melihat segelintir masyarakat yang mempunyai sikap sambil lewa sehingga menyebabkan peningkatan kes secara mendadak sejak akhir-akhir ini.

“Risau bila melihat segelintir kita ada yang mengambil secara lewa. Sebelum ini, angka semakin berkurangan dan ada yang mengambil kesempatan. “Dulu masa awal-awal dulu orang nak sanitasi tangan setiap masa, nak jaga jarak, jarang keluar ,tapi sekarang ,apabila sudah lupa, sambil lewa, akibatnya sekarang kes naik mendadak,

“Rasa-rasanya gelombang kali ini besar dan terlalu cepat berbanding sebelum ini. Bagi saya, ianya sudah menjadi sesuatu yang bahaya sangat untuk mereka yang tak kena. “Apabila jadi macam ini semua kelam-kabut. Sepatutnya dari peringkat awal sudah kena berjaga-jaga,” ujarnya.

Ramai yang sukar menerima pelaksanaan PKPB yang diumumkan secara tiba tiba. Kini Neelofa tampil beri kata kata semangat buat negeri negeri yang dikenakan PKPB baru baru ini.

Pengacara dan usahawan, Neelofa ada memberikan kata-kata semangat buat seluruh warga Selangor, Kuala Lumpur, Putrajaya dan Sabah yang bakal menempuh sebuah lagi fasa tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

Menurut Neelofa, meskipun keputusan ini sukar untuk diterima oleh segelintir pihak, tetapi ia merupakan langkah yang terbaik baik bagi mengendurkan penularan wabak COVID-19 yang sedang meningkat ketika ini. “Saya tahu ketika ini semua orang mempunyai perasaan yang bercampur baur tetapi ini merupakan salah satu cara terbaik bagi menangani penularan wabak COVID-19.

“Saya percaya yang kita semua hampu menghadapinya bersama. Ikutilah S.O.P dan hanya keluar rumah jika ada urusan penting sahaja. Paling penting sekali, kita jaga kita,” tulisnya. Kenyataan tersebut dikongsikan oleh pengacara program Next To Neelofa itu menerusi akaun Twitter.

Dalam pada itu, Neelofa turut berharap agar tempoh PKPB pada kali tidak memberi kesan yang mendalam buat seluaruh rakyat terutamanya para usahawan tempatan. Malah, bintang tersebut turut menyeru kepada orang ramai agar terus menyokong jenama tempatan. “Mendoakan dan berharap, agar PKPB kali ini tidak terlalu memberi kesan kepada peniaga-peniaga kecil secara khususnya dan rakyat secara amnya

“Jom kita support sesama kita. Berbelanja dengan peniaga kecil, bantu promosi. Utamakan produk tempatan!,” katanya lagi. Terdahulu, Menteri Kanan (Kluster Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan pelasanaan PKPB di seluruh Sabah berkuat kuasa 12.01 tengah malam ini hingga 26 Oktober ini. Manakala bagi Kuala Lumpur, Selangor dan Putrajaya pula, tempoh PKPB akan dilaksanakan bermula jam 12.01 tengah malam, 14 Oktober hingga 27 Oktober ini.

Sumber: Twitter Neelofa, Media Hiburan

Bimbang pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat menyebabkan ekonomi terjejas. Ini jawapan Dr Noor Hisham mengenai perkara itu.

KUALA LUMPUR: Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) boleh memastikan ekonomi dan rantaian bekalan negara tidak terjejas di tengah-tengah penularan wabak COVID-19 ketika ini. Pada masa sama, menurut Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, kawalan dan sekatan dikenakan ke atas sektor pendidikan dan sosial.

“PKPB membenarkan ekonomi dan rantaian bekalan diteruskan tanpa gangguan. Namun, akan adanya kawalan ke atas sektor pendidikan dan sosial,” katanya dalam status yang dimuat naik di media sosialnya awal pagi ini.Beliau turut menyifatkan usaha mengimbangi kesihatan dan ekonomi merupakan satu tugas yang mencabar.

“Ia merupakan satu cabaran untuk melindungi dan mengimbangi antara kesihatan dan ekonomi daripada kesan COVID-19. “Hilangnya keseimbangan bermakna hilangnya nyawa dan hilangnya mata pencarian,” ujarnya.

Pada Isnin, kerajaan mengumumkan akan melaksanakan PKPB di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Putrajaya dan Selangor berkuat kuasa pukul 12.01 tengah malam, 14 Oktober 2020 sehingga 27 Oktober. Dr Noor Hisham menjelaskan, pelaksanaan PKPB di seluruh Lembah Klang adalah berikutan kawasan itu merekodkan kes baharu secara berselerak.- Awani

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *