Isu vaksin COVID19 China. Berikut 3 negara yang menjadi penerima terawal vaksin dan berikut anggaran harga bagi sebuah harga vaksin tersebut

berita

VAKSIN Sinovac Biotech ditayang pada sidang media selepas lawatan di kilang pengeluaran baharu vaksin Covid-19 di Beijing pada Khamis. Beijing: Brazil, Indonesia dan Turki yang mencalonkan sukarelawan bagi ujian klinikal vaksin Covid-19 dibangunkan China, akan mempunyai akses ke atas vaksin terbabit serentak dengan negara itu.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif SinoVac Biotech, Yin Weidong, ujian klinikal fasa ketiga dilakukan di Brazil pada 21 Julai lalu, manakala Indonesia pada 1 Ogos lalu dan Turki 16 September lalu.”Kami juga menerima kebenaran untuk ujian klinikal di Bangladesh. Keluaran pertama akan diagihkan mengikut keutamaan di China dan bersekali dengan negara yang terbabit ujian klinikal iaitu Brazil, Indonesia dan Turki,” katanya kepada media seperti dilapor agensi berita Sputnik, hari ini.

Katanya lagi, syarikat membangunkan kilang pembuatan untuk menggalakkan kapasiti pengeluaran vaksin dikenali CoronaVac itu kepada tiga juta dos setahun.Yin bagaimanapun enggan mengumumkan kos anggaran vaksin dan berkata, harganya akan bergntung kepada pelbagai faktor.SinoVac menjangkakan vaksin itu berada di pasaran menjelang hujung tahun ini.Lagi berita berkaitan Covid-19-bh

Memastikan Malaysia Mendapat Bekalan Vaksin Mencukupi Serta Pada Kadar Segera Dengan Harga Berpatutan. Malaysia Bongkarkan Akan Sertai COVAX Untuk Sesuatu Ini

KUALA LUMPUR: Malaysia akan menyertai pelan peruntukan vaksin COVID-19 global, COVAX, bagi memperoleh sebahagian daripada bekalan vaksin yang diperlukan terhadap wabak itu.Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi ketika memaklumkan perkara berkenaan dalam satu kenyataan, hari ini, berkata kerajaan sedang membincangkan terma penyertaan Malaysia itu dengan Pakatan Vaksin Global (GAVI) yang mengendalikan COVAX.

“Kerajaan Malaysia juga sedang menyediakan perjanjian untuk menyertai Gabungan Bagi Inovasi Persediaan Epidemik (CEPI) dan perjanjian kerajaan dengan kerajaan (G2G) bersama Kerajaan China untuk mendapatkan akses kepada vaksin yang dibangunkan syarikat farmaseutikal di negara itu,” katanya.Menurut kenyataan itu lagi, Kerajaan Malaysia melalui Kementerian Kesihatan juga telah menandatangani ‘non-disclosure agreement’ dengan beberapa syarikat farmaseutikal antarabangsa yang sedang menguji vaksin COVID-19 pada peringkat fasa ketiga, untuk berunding mengenai bekalan vaksin yang bakal mendapat kelulusan.

“Pendekatan menyertai COVAX, menjalinkan kerjasama strategik bersama negara lain dan berunding terus dengan syarikat farmaseutikal itu akan memastikan Malaysia mendapat bekalan vaksin mencukupi serta pada kadar segera dengan harga berpatutan apabila vaksin berkenaan terbukti selamat dan berkesan,” katanya.Justeru, Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Khairy Jamaluddin, akan menyelaraskan perjanjian itu bagi pihak Kerajaan Malaysia.Laporan media sebelum ini memetik Presiden Persatuan Perubatan Malaysia (MMA), Dr N Ganabaskaran, sebagai menggesa supaya Kementerian Kesihatan lebih telus dalam rancangan mendapatkan vaksin COVID-19 untuk negara ini.-bh

Sudah Bersedia Untuk Pasarkan Vaksin COVID19 Dalam Tahun Ini. China Baru Sahaja Keluarkan Kenyataan Berkenaan Vaksin Dan Jumlah Sukarelawan Yang Sanggup Mengambil Vaksin Tersebut

Disember lalu dunia dig3garkan dengan munculnya wabak Covid-19 yang didkwa bermula dari pasar basah di Wuhan China.Sebelum ia mula merebak ke seluruh dunia dengan lebih 29 juta disahkan positif sehingga kini. China umum vaksin Covid-19 dah ready!

Terbaru semalam, China mengeluarkan kenyataan bahawa vaksin Covid-19 yang dibangunkan mereka dijangka boleh dipasarkan seawal November ini, lapor Harian Metro.Wow!Pengeluar vaksin itu yakin dengan perkembangan yang ditunjukkan selepas turut melakukan ujian ke atas calon-calon mereka.Sekitar November atau Disember.Berdasarkan keputusan ujian klinikal fasa tiga, perkembangan semasa sangat lancar”– Wu Guizhen/Ketua pakar keselamatan bio di Pusat Kawalan Penyakit China

Namun mereka tidak mendedahkan vaksin mana yang dimaksudkan mereka cuma mengulas lanjut terdapat sembilan calon vaksin kini dalam fasa terakhir ujian ke atas manusia.Dilaporkan puluhan ribu orang secara sukarela telah mengambil vaksin tersebut termasuk 90 peratus pekerja dan keluarga iaitu antara 2,000 hingga 3,000 orang.-lobakmerah

BERITA BAIK! Rusia Berjaya Hasilkan Vaksin Covid-19 Pertama Di Dunia

Nampaknya ada berita baik buat seluruh dunia apabila Rusia telah berjaya menghasilkan vaksin yang pertama didunia untuk Covid-19. Namun apa yang lebih menarik lagi, Rusia bakal menamakan vaksin itu  sebagai ‘Sputnik V’ untuk pasaran luar negara.Menurut sumber, nama berkenaan merujuk kepada era perng dingin dimana Sputnik adalah nama satelit pertama di dunia yang dibina Rusia ketika prang angkasa lepas dengan Amerika Syarikat. Rusia dikatakan menganggap pencapaian dalam menghasilkan vaksin COVID-19 pertama di dunia sebagai satu kejayaan besar dan bukti kemajuan ilmu sains negaranya.

Kirill Dmitriev, Ketua Dana Pelaburan Rusia berkata, setakat ini pihaknya sudahpun menerima pesanan lebih daripada 20 buah negara membabitkan 1 bilion dos vaksin. Beliau berkata demikian sebaik sahaja Presiden Rusia, Vladimir Putin mengumumkan kelulusan terhadap vaksin tersebut lapor sumber.

Malah, anak perempuan Putin dilaporkan antara individu terawal menerima suntikan vaksin tersebut.Rusia turut dilaporkan merancang untuk membuat pengeluaran secara besar-besaran bermula September ini dan penggunaan ke atas penduduk negara itu akan dilakukan bermula Oktober.-lobakmerah

Pakar Dari Itali Berpendapat Virus Covid19 Semakin Lemah Dan Tak Perlukan Vaksin. Ini Keterangan Lanjut Dari Pakar Tersebut

Kita sendiri dapat lihat, semakin hari kadar jangkitan wabak Covid-19 semakin menurun dan sejak kebelakangan ni, kes di Malaysia pun hari mencatat kes sebanyak satu ke dua angka sahaja setiap hari.Bukan dekat Malaysia je tau, negara-negara lain pun kes jangkitan dah semakin berkurang. Sebagai contoh, dulu Itali pernah direkodkan negara yang paling teruk terjejas dengan wabak ini, sekarang mereka hanya mencatatkan lebih dari 238,000 kes positif dan 34,000 kes kematian.

Ekoran ini, seorang Profesor pakar penyakit berjangkit di Itali mendakwa wabak Covid-19 mungkin akan berakhir tanpa perlu tunggu vaksin.Menerusi Daily Mail, Profesor Matteo Bassetti berkata, virus yang dahulunya gnas ini dah semakin lemah. Ia seperti harimau agres1f pada Mac dan April tetapi sekarang ia macam kucing l1ar sahaja”

Katanya, walaupun virus ini telah mengambil lebih 470,000 nyawa di seluruh dunia, vaksin tidak diperlukan lagi kerana virus boleh pergi dengan sendiri.Ini berdasarkan pemerhatiannya di sebuah hospital di mana dia dapat tengok sendiri pesakit warga emas berumur 80 ke 90 tahun boleh survive tanpa bantuan alat pernafasan.Dia juga percaya, SOP yang diberi oleh kerajaan turut membantu mengurangkan kadar jangkitan dan melemahkan virus.Pun begitu, korang jangan seronok sangat tau, sebab saintis lain telah membids dkwaan Matteo ini kerana tak ada bukti saintifik yang menunjukan perubahan pada virus tersebut.-lobakmerah

COVID-19: Indonesia terima vaksin dari China mulai November

JAKARTA: Indonesia dijangka menerima bekalan vaksin COVID-19 daripada China bermula November ini berikutan persetujuan syarikat biofarmaseutikal China, Sinovac Biotech (Sinovac) membekalkan 50 juta dos vaksin kepada negara itu.

Bekalan vaksin CoronaVac itu akan tiba secara berperingkat mulai November ini hingga Mac tahun depan dengan anggaran 10 juta dos vaksin dibekalkan setiap bulanKetika ini negara-negara dia Asia Tenggara berusaha mendapatkan bekalan ketika kes jangkitan semakin meningkat.

Dalam lawatan ke China, Menteri Luar Indonesia, Retno Marsudi, berkata perjanjian awal sudah ditandatangani dengan Sinovac untuk pembelian dan pembekalan vaksin CoronaVac secara pukal dengan syarikat milik kerajaan, Bio Farma diberi akses keutamaan hingga akhir 2021.

“Indonesia melihat komitmen yang kuat daripada industri China untuk menjalin kerjasama,” katanya pada Khamis menerusi video.Bio Farma dalam satu kenyataan pada Jumaat berkata bekalan 50 juta vaksin secara pukal akan tiba secara berperingkat iaitu 10 juta setiap bulan mulai November ini.

Indonesia berusaha mendapatkan vaksin untuk 260 juta penduduknya selain mencari jalan membangunkannya sendiri di tengah keprihatinan beberapa negara sedang membangun yang berdepan persaingan mendapatkan akses kepada bekalan itu.

Indonesia melaporkan 2,197 kes jangkitan baharu COVID-19 pada Jumaat menjadikan jumlah kes kumulatif 149,408.Data kementerian kesihatan menunjukkan 82 pemergian baharu, dengan jumlah keseluruhan 6,500 pemergian setakat ini, sekali gus tertinggi di Asia Tenggara.

Ujian fasa ketiga vaksin CoronaVac bermula minggu lalu di Indonesia membabitkan 1,620 sukarelawan.Bio Farma terbabit dalam membangunkan vaksin dan menyatakan Indonesia seharusnya mempunyai kemampuan untuk menghasilkan 250 juta dos setahun pada akhir 2020. Agensi

Penyelidik Singapura temui varian baharu COVID-19

SINGAPURA: Kumpulan penyelidik di Singapura berjaya menemui varian atau jenis baharu COVID-19 yang mengakibatkan jangkitan kurang serius, menurut laporan jurnal perubatan The Lancet.Mereka mendapati pesakit yang dijangkiti dengan varian itu memberi tindak balas lebih baik terhadap rawatan berbanding mereka yang dijangkiti virus varian asal.

Kumpulan penyelidik itu, termasuk dari Pusat Penyakit Berjangkit Kebangsaan (NCID) dan Sekolah Perubatan Duke-NUS, berkata penemuan itu berpotensi untuk pembangunan vaksin atau kaedah rawatan lebih berkesan bagi pesakit COVID-19.

Mengikut laporan pada Mac lalu, varian sama ditemui pada lapan pesakit yang dimasukkan ke hospital di Singapura dan virus dengan mutasi pada bahagian dikenali sebagai ORF8 itu sudah wujud sekurang-kurangnya selama empat minggu.

Pakar penyakit berjangkit dari Sekolah Kesihatan Awam Saw Swee Hock NUS, Prof Madya Hsu Li Yang, berkata mutasi akan terus berlaku terhadap virus COVID-19 selagi penularan masih berlaku.”Namun, keupayaan virus ini untuk merebak dengan lebih mudah, menjadi lebih atau kurang berbahaya, jarang berlaku,” katanya.

Sekumpulan pakar juga mendapati mutasi virus itu berlaku secara berterusan dan ia menjadi rutin atau proses semula jadi kehidupan virus.Walaupun proses mutasi boleh menyebabkan virus menjadi lebih ganas atau sebaliknya, perubahan yang berlaku lazimnya tidak ketara. – AGENSI

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *