Terkejut pemuda ini menemui peranti Gps pada bdan burung. Hampir pengsan bila lelaki itu dapat bongkarkan peranti tersebut.

Haiwan

Helang merupakan makhluk ciptaan Tuhan yang sangat hebat bukan sahaja disebabkan oleh rupanya tetapi juga kepintaran serta kemahiran helang dalam melakukan aktiviti pembruan.Jadi, tidak hairanlah mengapa burung helang seringkali dijadikan sebagai maskot mahupun simbol kepada sesebuah negara.

Lelaki Temui GPS Di Badan Seekor Helang, Lihatlah Rekod Perjalanan Helang Dalam Tempoh Setahun Itu. Baru-baru ini tular satu kejadian yang mengagumkan mengenai perjalanan seekor helang sekali gus mencetuskan banyak persoalan dalam kalangan warganet.

Seorang pemuda bernama Fahd Qash dari daerah Jizan, Arab Saudi telah menemui badan seekor helang sewaktu sedang bersiar-siar. Lebih mengejutkan lagi, setelah diperiksa dengan teliti, Fahd telah menemui sebuah peranti GPS bersama-sama dengen emel pemiliknya pada badan helang itu.

Rupa-rupanya, dikatakan sekumpulan saintis telah melakukan kajian mengenai lokasi penghijrahan helang dan helang itu merupakan salah satu daripada 20 ekor helang lain yang dijadikan sebagai bahan ujikaji mereka. Peranti GPS berkenaan berjaya merekodkan semua lokasi perjalanan yang pernah dilalui oleh helang berkenaan.

Dilaporkan bahawa dalam tempoh setahun, kesemua helang terbabit pernah terbang dan singgah ke banyak negara namun tidak pernah pergi ke laut. Meskipun telah singgah ke banyak negara sekitar Timur Tengah, para saintis masih lagi bingung mereka helang-helang ini mengelakkan diri mereka daripada terbang ke kawasan perairan seperti Laut Caspian dan Laut Merah.

Sekumpulan penyelidik yang menggelarkan diri mereka sebagai British Birds pernah menjejaki sebanyak 16 helang spesies Steppe dan mendapati bahawa jarak penerbangan harian yang paling panjang pernah dicatatkan oleh helang-helang berkenaan adalah sebanyak 355 km!

Berdasarkan kitaran tahunan, dilaporkan seekor helang akan menghabiskan sekitar 31.5% di kawasan salji, 41.9% di kawasan pembiakan dan selebihnya iaitu sebanyak 26.6% untuk bermigrasi.Statistik ini bersama-sama dengan peta tersebut membuktikan bahawa helang merupakan haiwan yang sering berpindah dan menjelajah ke pelbagai tempat.

Nampaknya, helang lebih banyak berjalan berbanding kita sebagai manusia. Seronok jadi helang ya? Antara komen warganet. Aqeel Din – Allah Maha Besar.. manusia cipta Kapal terbang dalam pelbagai jenis design dan enjin kejuruteraan untuk travel ke mana-mana di dunia. Allah SWT cipta Helang je utk tunjukkan kebesarannya kepada manusia. Subhanallah.. masih tidakkah kita berfikir ?? Ya benar ! Manusia sebaik-baik kejadian, Tapi kita banyak kelemahan.

Adrian – Helang ni pun tau juga tak terbang merentasi laut tu..ikut tebing je..ingatkan ada sayap boleh terbang ikut suka ati.. Nor Haniza – Betapa besarnya kebesaran Allah swt. Seekor helang boleh terbang sejauh 300km lebih dlm sehari. SubhanaAllah.

Macai Abadi – So, ini membuktikan bumi ini bulat ke? Helang ni tak kene vaksin ke? Ada tak doula yg menemannya masa dia bertelur? Sekadar tanya jer. Jgn asyik nak kritik. Jgn sampai tak dpt beza antara lawak, fiksyen dan ser4m, x kan asyik nak cerita cinta jer..

Turtule Green – Pasport xyah cop, tiket xyah beli, hotel trivago x yah tempah,min free,memang la.. Jeles aku dgn helang ni,bebas terbang kemana sja. Ahmad Zainuddin – Nampaknya, helang lebih banyak mengembara berbanding kita sebagai manusia. Seronok jadi helang ya? Seronok apa kena apa apa naya jer.

Nurul Ain -Dia mana nak terbang atas laut…. Dia terbang cari sasaran atas darat je…. Dia pun pikir juga, terbang atas laut dapat apa…..
Lain la kalau dia nak cepat g hujung dunia. Terus terbang laju lurus ke depan…..

Bibi Sharon – Seronok betul jadi burung helang ni..dpt melancong tanpa keluarkan duit..,tak perlu fikir nak beli tiket kapal terbang krn dh bersayap,tak perlu pakai pasport masuk negara org..,pendek kata..bebas dari masalah.

Sumber: jutawankini

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *